جستجو
جستجوی پیشرفته
English | فارسی | Urdu | Az | العربی
صفحه اصلی > مدیریت و معاونتها > معاونت پژوهش > همایشها و نشستها 


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاری نشست علمی، پژوهشی نقد استدلال های قرآنی مدعیان یمانی با همکاری معاونت محترم پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه

برگزاری نشست علمی، پژوهشی نقد استدلال های قرآنی مدعیان یمانی

بسم الله الرحمن الرحیم

ششمین نشست مشترک مدارس عالی «فقه تخصصی» و «فقه و معارف اسلامی» در روز دوشنبه مورخ 8/8/96 ساعت 10 صبح در سالن همایش های مجتمع آموزش عالی فقه واقع در مجتمع امین بلوک یک  طبقه چهارم با همکاری معاونت محترم پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه و پژوهشگاه بین المللی المصطفی با عنوان نشست علمی « نقد استدلال های قرآنی مدعیان یمانی » با شرکت تعدادی از طلاب محترم دو مدرسه و برخی از اساتید و همکاران گرامی برگزار گردید که در ادامه مشروح مطالب ارائه شده توسط سخنرانان نشست تقدیم می‏شود. پس از تلاوت قرآن کریم نشست آغاز شد:

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضانژاد

در ارتباط با کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی که در آذرماه سال جاری تشکیل خواهد شد، پیش نشستهای مختلفی در حوزه قرآن و علوم انسانی برگزار گردیده است. برخی از  پیش نشستها با همکاری انجمن های علمی حوزوی و دانشگاهی انجام شده است که یکی از  پیش نشستها با همکاری انجمن کلام اسلامی حوزه برگزار گردید. از دو مورد پیش نشستهایی که قرار بود توسط پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار گردد، یک موضوع با عنوان «نقد برداشتهای نادرست از خاتمیت قرآن» برگزار گردیده است و موضوع دوم با عنوان « نقد استدلال های قرآنی مدعیان یمانی » امروز برگزار می­گردد.

ضرورت این نشست: اگر ما بخواهیم در عصر کنونی آنچه قرآن کریم برای بشریت آورده است را در عرصه های مختلف اجرا کنیم، باید محققان و پژوهشگران و همه کسانی که در حوزه های علمی، قرآنی و علوم انسانی فعال هستند، از قرآن بهره گیرند و این مستلزم این است که برداشت صحیح از قرآن انجام شود در حالی که برخی گروههای منحرف با برداشت ناصحیح از قرآن، آنرا در راستای اهداف باطل خود سوءاستفاده می­کنند. در این جلسه یکی از برداشتهای ناصحیح از قرآن را بررسی و نقد می کنیم  و به صورت غیر مستقیم به این می­رسیم که باید برداشت صحیح از قرآن داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهبازیان :

 اقسام مدعیان مهدویت چهار دسته اند :

1.      برخی مدعیان ادعای امامت و مهدویت دارند: این دسته صراحتا خود را مهدی شخصی یا مهدویت نوعی معرفی می کنند. افرادی هستند که ادعای امام سیزدهم یا چهاردهم می­کنند.

2.      برخی ادعای نیابت خاص دارند.

3.      عده‏ای هم مدعی ارتباط داشتن با حضرتند ( همسر، فرزند، .... )  

4.      بعضی ادعا می‏کنند که زمینه‏سازان ظهور حضرتند ( مثل نفس زکیه، یمانی، شعیب ابن صالح و ... ) 

 برخی از جریانهای مدعی، خود را «یمانی» معرفی می کنند:

شخصی بنام سید عبدالله الحسین القحطانی معروف به حیدردر کشور عراق

ناصر محمد الیمانی که قائل به تعدد یمانی است. اصالتا از اهل سنت است و به ادعای خودش از قرآن استفاده می کند و مردم را به خود دعوت می کند.

 احمد اسماعیل بصری در سال 1970 م در شهر بصره عراق متولد شد. در مقطع کارشناسی معماری از دانشگاه عراق تحصیل و فارغ التحصیل شده است. در سال 1999 م شروع به اظهار ادعاهای خود می­کند و مردم را به خود دعوت می کند. پس از مدتی دعوت مخفیانه و ایمان آوردن برخی افراد، احمد بصری آشکارا به مردم اعلام می کند که فرستاده حضرت مهدی است. از خانواده ای غیر سید و در منطقه ای غیر سید بود. او ادعا کرد که امام زمان ابتدا در خواب ، بعد در مکاشفه و بعد در ملاقات حضوری به من فرمود: جد تو سلمان فرزند بلا فصل من است و تو از فرزندان من هستی.

از جمله ادعاهای او می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

قائل به خلقت نوری خودش در گذشته است.

خود را فرزند با واسطه  امام زمان می داند و ادعا دارد بنا بر روایات فرزندان امام زمان به امامت می رسند.

بعد از حضرت مهدی دوازده نفر بنام مهدیون می­آیند که فرزندان امام زمان هستند و امامت می کنند.

اوصیاء پیامبر از  12 بیشتر هستند بلکه 24 نفر هستند و من اولین نفر از سری دوم 12 نفر هستم.

از بین 313 نفر اصحاب امام زمان یک نفر بنام یمانی است که عصمت دارد و تنها معصوم زمان قبل از ظهور است و او  اولین فرزند امام زمان است که قرار است به امامت برسد و آن شخص، من هستم.

در بحث قرآن آنچه مرحوم محدث نوری ذکر کرده را می­آورد و قائل به تحریف قرآن است.

قائل به حرمت تقلید از فقها است و مباحث رجال، درایه، فقه و از این قبیل را بدعت می داند.

مراجع تقلید شیعه را دجال معرفی میکند از جمله آیتالله سیستانی را دجال می داند.

دو نوع حاکمیت وجود دارد: حاکمیت طاغوت (که همان حاکمیت فقها و حاکمیت دموکراسی است) و حاکمیت الله (که تبعیت از من یعنی فرزند حضرت مهدی است)

شیعیان فقط باید به من که معصوم هستم، خمس را بدهند.

بهترین کتاب شرایع الاسلام محقق حلی است که امام زمان آن را به من درس داده است و من به آن حاشیه زده ام.

شهادت ثلاثه در اذان و اقامه اضافه کرده است.

حدود 200 جلد کتاب در این فرقه نوشته اند که 60 جلد کتاب منتسب به خود احمد اسماعیل بصری است.

این فرقه در ابتدای امر در عراق (نجف و کربلا) شروع به یارگیری کردند. متأسفانه بعضی از طلاب حوزه علمیه ایران و طلاب المصطفی جذب این فرقه شده اند. فردی بنام «علاء السالم» فارغ التحصیل دوره دکتری جامعه المصطفی به این گروه جذب شد و این فرد نیز برخی مستبصرین را جذب فرقه کرده است و عقاید خود را ترویج دادند از جمله «محمد عطیه» که در حال حاضر در مصر فعالیت تبلیغی برای این فرقه دارد.

طلبه دیگری در قم بنام «عباس فتحیه» که در راهپیمایی اربعین جذب فرقه شده است و شروع به تبلیغ برای فرقه کرد. نامبرده بین برخی طلاب قم و شهرهای دیگر فعالیت کرد و عده ای را جذب فرقه کرده است.

احمد اسماعیل بصری برای ادعاهای خود ادله ای بی اساس ذکر می کند، از جمله خواب به عنوان یکی از پایه های استدلال های نامبرده است. همچنین از استنادات قرآنی به عنوان یکی ادله خود سوءاستفاده می کند.

در جریانهای مدعی یمانی به دو صورت از استنادات قرآنی بهره می برند:

1-    برای اثبات شخص استفاده می کنند و چهره حقیقی فرد را اثبات می کنند.

2-     استفاده از آیات برای اثبات کلیت ادعاها.

جریان احمد اسماعیل بصری از روش دوم استفاده کرده است.

در نقد جریان احمد اسماعیل بصری در ارتباط با سوء استفاده قرآن از دو محور می­توان ورود کرد:

1-    اشتباهات احمد اسماعیل بصری از قرائت قرآن

2-    اشتباهات او در علوم قرآن(احمد اسماعیل بصری کتابی درعلوم قرآن دارد که قائل به تحریف قرآن است.)

مهمترین کتابهایی که ادله و استنادات خود را تقریر کرده است:

1-    المتشابهات (4جلد) (ما همان راسخون فی العلم هستیم که تشابهات را تبدیل به محکمات می کنیم)

 2- عقائد الاسلام (بعضی از مفاهیم و ادعاهای خود را ذکر کرده است)

در بحث نقد جریان احمد اسماعیل بصری کتابهای زیادی نوشته شده است؛ از جمله 1- دعوی الحسن بین الحق و الباطل 2- الرد القاصم (تالیف شیخ علی آل محسن)

آن­چه احمد اسماعیل در استدلال به قرآن در مفاهیم عام برای اثبات کلیت ادعاها  استفاده می کند، عبارتند از:

1-    اثبات لزوم یک منذر در هر دوره با توجه با آیه انذار

2-    اثبات وجود نایب خاص پس از دوران غیبت صغری

3-    اثبات بحث کتاب الغیبه شیخ طوسی

4-    مبحث حجیت خواب را از آیات قرآنی استفاده کرده است

5-    از بحث سهو النبی استفاده کرده است

یک آیه به عنوان نمونه از آیاتی که جریان احمد اسماعیل بصری به آن تمسک می­کنند:

تمسک بر آیه «اکمال» سوره مائده (برای اثبات نائب خاص همیشگی و مستمر) : بعد از علی بن محمد سمری جریان نائب خاص ادامه دارد و آخرین نائب خاص من هستم. در کنار این آیه «اکمال»، آیه «فطره من الرسل» را استفاده می کند. بین پیامبر خدا و حضرت عیسی حدود 600 سال هیچ بتی وجود نداشته است. بنابر روایتی که می گوید مهدی  بعد از فاصله ای می­آید، بعد از فاصله منظور من هستم. نوابی که بعد از نائب چهارم می آیند نواب خاص هستند ولی دیده نمی شوند و نواب استمرار پیدا کردند اسامی پنهان بودند و آخرین نائب خاص من هستم که بعد از فاصله ای که نواب پنهان بودند، من نائب خاص هستم. آیه اکمال هم چنین می گوید که اگر این گونه مطرح نکنیم اکمال دین حاصل نمی شود.

بحث های نقضی به احمد اسماعیل

نکته اول: در مفاهیم دینی و مهدوی به اثبات رسیده است که بعد از علی بن محمد سمری هیچ نائب خاصی وجود  ندارد، بنابر توقیع حضرت حجت که شیخ صدوق در اکمال دین ذکر می کند و ما می دانیم که نائب خاص باید منصوص باشد و نمی توان با فرض دیگری قائل به نائب خاص شویم. پس بنابر آن­چه بین اصحاب ما بنابر توقیع حضرت وجود دارد، این که نائب خاص دیگری بعد از علی بن محمد سمری نداریم.

نکته دوم: جریانات مهدویت دارای تطور هستند. از یک نقطه ای آغاز می کنند و به سیر صعودی ادامه می دهند. کتابهای اولیه احمد اسماعیل بصری در کتاب «العجل» به صراحت اشاره کرده است که بعد از فوت علی بن محمد سمری سفیر و نائب خاص امام تمام می شود و سفارت و ارسال از طرف حضرت مهدی قطعا باطل است، اما در آخرین کتاب یعنی «عقائد الاسلام» قائل به این می شود که خود او نائب خاص است.

(احمد الحسن در کتاب «عقائد الاسلام» در صفحه 57، 58 و 59 و در کتاب «وصی و رسول الامام فی التوراه و الانجیل» ص 9).

برای فهم درست از قرآن معیارهایی وجود دارد:

1-    سازگاری فهم با عقل منطقی

2-    سازگاری فهم با فطرت انسانی

3-    سازگاری فهم با قواعد عرف عام عقلاء در زبان محاوره

4-    سازگاری فهم با مفاد درونی خود قرآن

5-    عدم سازگاری سند با سنت قطعی

6-    سازگاری فهم با روح کلی حاکم بر شریعت اسلام و قرآن

یکی از مستندات ادعای احمد اسماعیل روایتی است که می‏گوید در کتاب الغیبه شیخ طوسی آمده که آن را «حدیث وصیت» نامیده و می‏گوید آن روایت این است که پیامبر اکرم فرمودند: یا علی بعد از من اثنا عشر اماماً و اثنا عشر مهدیاً و سپس اسامی ائمه را می‏آورد و می‏گوید آخرین آنها که مهدی است إذا مات المهدی، حکومت را به فرزندش که مهدی دیگری است انتقال می‏دهد و این اولین مهدی از مهدی‏های دوازده‏گانه سه اسم دارد «عبد الله»، «ابوالقاسم» و «احمد» که این احمد مورد اشاره روایت من هستم. ( سؤال: شما که قرار بود بعد از امام دوازدهم باشی چرا زودتر آمده‏ای!!!؟)

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


٠٨:٤٠ - دوشنبه ٢ بهمن ١٣٩٦    /    شماره : ٩٠٧٩١    /    تعداد نمایش : ٢١٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





بازديد کنندگان اين صفحه: 77926 بازديدکنندگان امروز: 220 کل بازديدکنندگان: 3592610 زمان بارگذاری صفحه: 1/3437
قم چهار راه شهدا خیابان حجتیه تلفن 37182125-025 - تمامی حقوق این سایت برای مجتمع آموزش عالی فقه محفوظ است.